Trwa ładowanie proszę czekać ...

Najlepsze praktyki konserwacji łożysk: Smarowanie łożyska stożkowego

4 maja 2021

Właściwe smarowanie znacznie zwiększa trwałość łożysk, zwłaszcza w niekorzystnych warunkach. Dlatego ważne jest stosowanie prawidłowych praktyk smarowania, aby zapobiec przedwczesnemu uszkodzeniu łożyska.

W tym przewodniku znajdują się zatwierdzone instrukcje dotyczące smarowania łożysk stożkowych. Ale zanim się w to zagłębimy, spójrzmy szybko na przegląd łożysk stożkowych.

łożysko


Łożyska stożkowe

Zespoły łożysk stożkowych są precyzyjnie zaprojektowane do zarządzania zarówno obciążeniami promieniowymi, jak i osiowymi, nawet w najbardziej ekstremalnych warunkach.

Każde łożysko stożkowe składa się z czterech współzależnych elementów: stożka (pierścień wewnętrzny), panewki (pierścień zewnętrzny), wałeczków stożkowych (elementy toczne) i koszyka (koszyk wałeczkowy). Kąty stożkowe pozwalają naszym łożyskom skutecznie kontrolować kombinację obciążeń promieniowych i wzdłużnych. Im bardziej stromy jest kąt pierścienia zewnętrznego, tym większą zdolność łożyska do przenoszenia obciążeń wzdłużnych. Aby zapewnić prawdziwy ruch toczny wałeczków na bieżniach, przedłużenia bieżni i stożkowe powierzchnie wałeczków spotykają się we wspólnym punkcie, wierzchołku, na osi obrotu.

Wyróżnia się kilka głównych typów łożysk stożkowych, a mianowicie:

1) Łożyska jednorzędowe (TS - SINGLE-ROW)

 

Jest to podstawowy i najszerzej stosowany typ łożyska stożkowego. Składa się ono z zespołu pierścienia wewnętrznego i pierścienia zewnętrznego. Zazwyczaj montowane jest jako jedno z pary przeciwstawnych. Podczas montażu sprzętu, łożyska jednorzędowe mogą być "ustawione" na wymagany luz (pasowanie końcowe) lub napięcie wstępne, aby zoptymalizować wydajność.

Łożyska jednorzędowe są używane w szerokiej gamie zastosowań, takich jak:

  • Skrzynie biegów, pompy i przenośniki stosowane w energetyce, górnictwie, przemyśle naftowym i gazowym, energetyce wiatrowej, przemyśle celulozowo-papierniczym, przemyśle spożywczym i napojów, napędach przekładniowych, przemyśle cementowym i metalurgicznym.
  • Układy napędowe, napędy zębate, środki osi, końcówki kół i przekładnie stosowane w budownictwie, górnictwie, kolejnictwie, przemyśle motoryzacyjnym i pojazdach użytkowych.

 

2) Łożyska dwurzędowe (TDO - DOUBLE OUTER RING)

 

Ten typ łożyska ma jednoczęściowy (podwójny) pierścień zewnętrzny i dwa pojedyncze pierścienie wewnętrzne. Zazwyczaj jest dostarczane w komplecie z pierścieniem wewnętrznym jako wstępnie ustawiony zespół. Taka konfiguracja daje szeroki efektywny rozrzut łożyska i jest często wybierana do zastosowań, w których momenty wywracające są znaczącym składnikiem obciążenia. Łożyska TDO mogą być używane w pozycjach stałych (ustalających) lub mogą pływać w otworze oprawy, na przykład w celu kompensacji rozszerzalności wału.

Zastosowania łożysk TDO obejmują napędy przekładniowe o dużej obciążalności i różne konfiguracje przemysłowe.

 

3) Łożyska dwurzędowe (TDI - DOUBLE INNER RING)

 

Składają się z jednoczęściowego (podwójnego) pierścienia wewnętrznego i dwóch pojedynczych pierścieni zewnętrznych. Zazwyczaj są one dostarczane w komplecie z pierścieniem zewnętrznym jako wstępnie ustawiony zespół. Łożyska TDI mogą być używane w stałych (ustalających) pozycjach w zastosowaniach z wałem obrotowym. W przypadku zastosowań w obudowie obrotowej, podwójny pierścień wewnętrzny typu TDI może być użyty do pływania na wale nieruchomym.

Łożyska TDI są używane w takich zastosowaniach jak reduktory, dźwigi, walce kalendarzowe i maszyny przemysłowe.

 

Najlepsza praktyka: Napełnianie łożyska stożkowego smarem

Stosowanie właściwego smarowania łożysk jest jedną z najlepszych praktyk, które mogą pomóc zwiększyć żywotność łożysk i poprawić ich wydajność. Poniższy przewodnik przedstawia szybki i łatwy sposób napełniania smarem łożysk stożkowych.

Istnieją dwie metody nakładania smaru na łożysko, ręcznie lub za pomocą mechanicznego smarownicy.

Metoda 1: Ręcznie

1. Dokładnie oczyść ręce lub załóż nową parę rękawic lateksowych.

2. Nałóż na dłoń ilość smaru wielkości piłki golfowej.

3. Używając przeciwnej ręki, wciśnij duży koniec zespołu stożka łożyska do smaru, wtłaczając smar pomiędzy rolki, koszyk i stożek.

4. Podczas wpychania smaru do dużego końca, obracać cały zespół stożka, aż smar zostanie równomiernie wypchnięty wokół całego małego końca.

5. Rozsmarować nadmiar smaru na zewnętrznej stronie zespołu stożka łożyska.

Metoda 2: Użycie mechanicznej smarownicy

1. Dokładnie oczyścić ręce lub założyć nową parę rękawic lateksowych. 2.

2. Umieścić zespół stożka łożyska, małym końcem w dół, w lejku smarownicy. 3.

3. Zatkać otwór dużego końca zespołu stożka łożyska za pomocą stożkowego elementu ustalającego.

4. Mocno nacisnąć koszyk stożkowy. W ten sposób smar zostanie wtłoczony pomiędzy wałeczki, koszyk i stożek.

5. Rozsmarować nadmiar smaru na zewnętrznej stronie zespołu stożka łożyska.