Do tej pory przeprowadziliśmy kilka dyskusji na temat konserwacji reaktywnej, konserwacji predykcyjnej i konserwacji zapobiegawczej. Dziś zajmiemy się najbardziej wszechstronnym z nich - konserwacją proaktywną.
Czym jest konserwacja proaktywna?
Konserwacja proaktywna, podobnie jak konserwacja predykcyjna i proaktywna, ma na celu wydłużenie okresu eksploatacji maszyn mechanicznych. Jest to strategia utrzymywania niezawodności maszyn i urządzeń. Celem proaktywnej konserwacji jest postrzeganie awarii maszyn i podobnych problemów jako czegoś, co można przewidzieć i rozwiązać przed ich wystąpieniem.
Innymi słowy, zamiast serwisować maszynę, gdy pojawiają się problemy lub gdy konieczna jest wymiana części, konserwacja i/lub wymiana ma miejsce wtedy, gdy dane wskazują, że części ulegające degradacji zbliżają się do końca swojego cyklu życia, a następnie prace są planowane na czas, który najlepiej pasuje do przebiegu pracy, aby jeszcze bardziej zminimalizować zakłócenia.
Ale zaraz...
Proaktywna konserwacja brzmi dokładnie jak połączenie konserwacji predykcyjnej i zapobiegawczej, jak to się dzieje, że jest to najbardziej kompleksowy program konserwacji?
W rzeczywistości konserwacja predykcyjna i zapobiegawcza są częścią konserwacji proaktywnej, ale wykraczają poza nią. W przypadku konserwacji predykcyjnej i zapobiegawczej często zwraca się uwagę jedynie na naprawę maszyn lub skuteczne przeprowadzanie działań naprawczych na maszynach, które wykazują oznaki problemów. Natomiast konserwacja proaktywna idzie o krok dalej i koncentruje się na eliminacji pierwotnej przyczyny problemów. Prace awaryjne są naprawdę kosztowne, więc dzięki rozpoznaniu i wyeliminowaniu pierwotnych przyczyn, awarie aktywów spowodowane tymi przyczynami mogą zapobiec pracom awaryjnym.
Myślisz o wdrożeniu proaktywnej konserwacji?
Przejście od reaktywnej do proaktywnej konserwacji nie jest łatwym zadaniem. Będzie to długi i długotrwały proces. Metoda proaktywnego programu konserwacji jest zazwyczaj zgodna z ustalonymi strategiami konserwacji prognostycznej, konserwacji zapobiegawczej i konserwacji proaktywnej. Dlatego ważne jest, aby zapoznać się z tymi metodami przed przystąpieniem do wdrażania proaktywnego utrzymania ruchu w swojej działalności.
Jednym ze sposobów przejścia na konserwację proaktywną jest zapewnienie edukacji i szkoleń dla techników i inżynierów na temat tego, czego i dlaczego należy szukać. Istotne jest, aby znali oni podstawowe przyczyny, które prowadzą do większości awarii aktywów, wiedzieli, jak one wyglądają i dlaczego ważne jest, aby usunąć problem na tym właśnie etapie. Na przykład, pierwotna przyczyna problemu ze skrzynią biegów może wynikać z braku smarowania. Jest to niezwykle łatwe do zrobienia, a przeprowadzenie krótkiego szkolenia może zapobiec katastrofalnej awarii tego elementu i wszystkiemu, co się z nią wiąże.
To nie jest jeden rozmiar dla wszystkich
Ponownie podkreśla się, że nie wszystkie programy pasują do idealnej formy. W każdym programie należy rozważyć jego zalety i wady. Na przykład, sensowne może być wdrożenie reaktywnej konserwacji tylko w przypadku taniego komponentu, który można łatwo wymienić i który jest łatwo dostępny w ramach niekrytycznego procesu. Idealny program będzie w stanie wykorzystać różne tryby konserwacji, aby mieć pewność, że dany składnik aktywów działa z optymalną wydajnością. Zrozumienie różnych koncepcji konserwacji i doskonałe zrozumienie operacji będzie niezbędne do przyjęcia zrównoważonego podejścia do danego obiektu. Optymalizacja metody jest możliwa tylko wtedy, gdy wszystkie zmienne są w pełni zrozumiałe.
Więcej na stronie: http://lancuchyrolkowe.eu/