Trwa ładowanie proszę czekać ...

Jak rozpoznać, kiedy nadszedł czas na wymianę łańcucha rolkowego?

12 marca 2021

Wiedza na temat tego, kiedy należy wymienić łańcuch rolkowy, jest ważnym elementem procesu transakcyjnego. Dzieje się tak dlatego, że zużycie w dowolnym miejscu łańcucha rolkowego (znanego również jako łańcuch napędowy lub łańcuch przenośnika) spowoduje uszkodzenie innych elementów procesu, takich jak koła zębate, koła łańcuchowe lub sworznie.

Niestety, jeśli uszkodzenie łańcucha rolkowego nie zostanie odpowiednio wcześnie zidentyfikowane, zacznie wpływać na inne elementy, a ich wymiana może być znacznie droższa.

Dlatego tak ważne jest zrozumienie i rozpoznanie oznak zużycia łańcucha rolkowego i jak najszybsze znalezienie najbliższego dystrybutora łańcuchów napędowych lub producenta łańcuchów przenośnikowych wraz z zamówieniem.

Chcemy być w stanie pomóc Państwu w znalezieniu odpowiedniego typu produktów lub rozwiązań, jeśli chodzi o wymianę elementów produkcyjnych i mechanicznych. Dlatego przygotowaliśmy dla Państwa mały przewodnik:

Co to jest łańcuch rolkowy?

Łańcuch rolkowy, łańcuch przenośnikowy lub łańcuch napędowy to - zgadli Państwo - łańcuch, który składa się z 5 elementów: rolki, tulei, sworzni, ogniwa głównego oraz płyt zewnętrznych i płyt wewnętrznych. Razem tworzą długi łańcuch, który może być połączony z kołem zębatym lub zębatką, aby pomóc w przenoszeniu napędu z silnika na zębatkę i tak dalej.

1. Rolka

Jest to metalowa cylindryczna obudowa, która otacza tuleję. Jest ona zaprojektowana w ten sposób, aby wszystkie części mogły się swobodnie poruszać i aby łańcuch był elastyczny. Pomiędzy tymi elementami znajduje się smar, który musi być utrzymywany, aby zapobiec zużyciu.

2. Tuleja

Jest to kolejna wydrążona metalowa cylindryczna obudowa, która otacza sworznie, ale znajduje się wewnątrz rolek. Nie tylko to, ale tuleja jest przymocowana do płyt wewnętrznych. Płyta wewnętrzna ma kształt orzeszka ziemnego z cylindrem tulei na każdym końcu.

3. Sworznie łożyskowe (A.K.A nity)

Jest to wzmocniony i solidny cylinder psychicznego, który jest włożony do wnętrza tulei z smarowania, aby umożliwić swobodny ruch. Podobnie jak tuleja, sworznie łożyskowe są przymocowane do płyty (zewnętrznej), która jest w kształcie orzeszka ziemnego z dwoma sworzniami dołączonymi po obu stronach.

4. Płyty wewnętrzne i zewnętrzne

Te płyty, jak wspomniano, są w kształcie orzeszka z tuleją i sworzniami łożyska przymocowane. Są one połączone i zablokowane przez sworznie wchodzące w obudowy tulei. Wymieniają się one, tworząc długi łańcuch; pierwszy sworzeń pasuje do ostatniej obudowy tulei, a następnie pierwsza obudowa tulei pasuje do ostatniego sworznia innej płyty. Wszystkie one są zamknięte razem z wałkiem na górze tulei.

5. Łącznik główny

Jest to specjalnie zaprojektowane ogniwo, które służy do zabezpieczenia łańcucha. Nie zawsze istnieje potrzeba stosowania ogniw głównych, ponieważ pewne długości są standardowe i wykonywane przez producenta łańcuchów przenośnikowych w określonym rozmiarze.

Jakie są zastosowania łańcucha rolkowego?

Łańcuch rolkowy jest znany większości ludzi, zwłaszcza jeśli dorastali na rowerze lub dwóch. Łańcuch używany do łączenia kół zębatych z kołami jest łańcuchem napędowym stosowanym z kołami łańcuchowymi.

Jednak mogą być one również wykorzystywane w zastosowaniach przemysłowych, takich jak przemysł motoryzacyjny i w budownictwie.

Dystrybutor łańcuchów napędowych będzie produkował większe łańcuchy rolkowe do motocykli, ale często są one wykorzystywane w ten sam sposób, co rowery. Jednak w nowszych rowerach jest on zastępowany alternatywnymi rozwiązaniami, takimi jak pasek klinowy.

W samochodach łańcuch rolkowy jest bezpiecznym i trwałym wyborem dla samochodów, w których łańcuch jest mocowany do silnika jako napęd wałka rozrządu. Ponownie, jednak, jest to bardziej powszechne w starszych modelach i jest często zastępowane przez pasy zębate dla cichszej pracy.

Są one również widoczne w wózkach widłowych, piłach łańcuchowych i procesach drukarskich.

Jak należy konserwować łańcuch rolkowy?

Konserwacja łańcucha rolkowego może być tak prosta, jak sprawdzenie jego wydłużenia i zapewnienie smarowania zgodnie z wytycznymi producenta.

Należy rutynowo kontrolować napędy pod kątem prawidłowego napięcia łańcucha. Łańcuchy powinny być zainstalowane z 2% do 4% zwisu na środku odległości między kołami łańcuchowymi.

Można również użyć miernika do zmierzenia i sprawdzenia rzeczywistej podziałki łańcucha w stosunku do oryginalnej podziałki. Producenci łańcuchów przenośnikowych zalecają wymianę łańcucha po 3% wydłużeniu. W przeciwnym razie może on być konserwowany i ponownie używany.

Chociaż nie zawsze jest to konieczne, zaleca się wymianę kół łańcuchowych przy każdej wymianie łańcucha rolkowego. Dzieje się tak dlatego, że zużycie łańcucha spowoduje uszkodzenie kół zębatych, a w konsekwencji również zębatek.

Istnieją również sposoby na przedłużenie żywotności łańcuchów rolkowych.

Jakie są oznaki zużycia?

Oznaki zużycia łańcucha rolkowego są proste i polegają na jego wydłużeniu.

Łańcuch rolkowy powinien być pewny i nie powinien się "rozciągać" jak gdyby był elastyczny. Można to również zmierzyć za pomocą zwisu i skoku łańcucha, jak wspomniano powyżej. Jeżeli nie jesteś pewien jak zmierzyć wydłużenie łańcucha rolkowego, większość dystrybutorów łańcuchów napędowych i producentów łańcuchów przenośnikowych udostępnia narzędzie zwane "skalą zużycia łańcucha".

W przeciwnym razie, jeżeli posiadasz już takie narzędzie, możesz zastosować następujące obliczenie:

  1. Rozciągnąć łańcuch rolkowy do momentu jego naprężenia.
  2. Za pomocą suwmiarki z noniuszem zmierzyć odległość od wewnętrznej strony jednej rolki do zewnętrznej strony następnej. Wykonać to kilka razy w różnych miejscach.
  3. Dodaj te liczby do siebie, a następnie podziel przez liczbę wykonanych pomiarów (np. 1+1+1+1 podzielone przez 4, lub 2+2+2 podzielone przez 3). W ten sposób otrzymamy średnią długość pomiędzy wałkami.
  4. Następnie pomnóż tę średnią długość przez liczbę ogniw w łańcuchu. W ten sposób otrzymamy rzeczywistą długość łańcucha.
  5. Znając oryginalną długość łańcucha, można określić procent wydłużenia łańcucha dzieląc jego prawdziwą długość przez oryginalną długość łańcucha, a następnie mnożąc wynik przez 100.

Skąd wiadomo kiedy należy wymienić łańcuch rolkowy?

Po wykonaniu powyższej kalkulacji otrzymają Państwo procent wydłużenia łańcucha rolkowego. Większość producentów łańcuchów przenośnikowych podaje, że stopień wydłużenia nie może przekraczać 3%. Jeśli wynosi on 3% lub więcej, to znaczy, że nadszedł czas na wymianę łańcucha rolkowego.

Jeśli łańcuch rolkowy nie został wymieniony, może dojść do odłączenia się łańcucha od kół zębatych i zębatek, co może spowodować awarię układu przeniesienia napędu z uszkodzonymi ogniwami i potencjalne uszkodzenie innych elementów produktu.

Ważne jest jednak, aby zapoznać się z zaleceniami producentów łańcuchów transportowych i dystrybutorów produktu, w którym łańcuch jest używany. Na przykład w wielu rowerach o dużym potencjale napędowym zalecają oni wydłużenie łańcucha o 0,75% przed koniecznością wymiany.

I to wszystko!

Tak więc macie Państwo przewodnik, który pomoże Wam określić, kiedy należy wymienić łańcuch rolkowy.