Wiertarka pionowa z listwy kierowniczej jest popularnym rozwiązaniem przy samodzielnym wykonywaniu ich ze względu na tani i działający efekt końcowy.
Układ jest montowany na bazie listwy kierowniczej krajowych samochodów VAZ, Moskwicz, Tavria itp. jako mechanizm zębatkowy i podnoszący. Napęd pasowy, podstawa, wspornik, elektryka są również wykonywane niezależnie, a silnik elektryczny jest kupowany w fabryce lub wymontowywany z innych urządzeń, na przykład z pralki. Innym rozwiązaniem konstrukcyjnym napędu jest ciężka wiertarka z przekładnią wielobiegową.
Zaletami tej konstrukcji są niska cena, dostępność materiałów na wszystkie części. Zwykle kupuje się je od firm recyklingowych lub znajduje wśród odpadów produkcyjnych. Lepiej kupić używane, bo jest dużo tańsze, lub poszukać na pchlich targach nowych, których chce się po prostu pozbyć.
Wady to wygląd - daleki od doskonałości i estetyki, mała dokładność.
Wniosek jest taki:
- drążek kierowniczy służy jako mechanizm podnoszący;
- Im solidniejsza konstrukcja, tym mniej drgań i lepsza precyzja;
- Jako napęd stosuje się wiertło lub konwencjonalny napęd wiertnicy pionowej: obroty są przenoszone z silnika na wrzeciono za pomocą przekładni pasowej.
Wybór wiertarki jako napędu daje możliwość płynnej regulacji prędkości obrotowej w ramach fabrycznych obrotów, niektóre modele posiadają duży moment obrotowy, co pozwala na wiercenie otworów o średnicy do 20 mm, rewers, a wrzeciono posiada stożek Morse'a, na którym można montować wiertła o średnicy powyżej 13 mm ze stożkowym chwytem.
Proces produkcji
Zalecamy, aby najpierw zacząć od stojaka na wiertarkę. Podpora wykonana jest z rury o przekroju 150×150 mm. Do rury nośnej przyspawane są ceowniki 150 mm, na których montowana jest listwa kierownicza.
Wałek z pręta okrągłego 20 mm jest umieszczony w piaście równolegle do drążka kierowniczego, a do wałka przyspawany jest wózek. Na odwrotnej stronie wózek jest przykręcony do ruchomej części drążka kierowniczego.
Koło ręczne jest ustawione pod kątem 90 stopni do zębatki i połączone z nią za pomocą krótkiego wałka kierowniczego z VAZ-a 2107.
Na stojaku zamontowany jest spawany stół, który może być przesuwany w pionie. Jako unowocześnienie i udoskonalenie konstrukcji wykonujemy na stole regulowaną platformę, na której zostanie posadowione imadło stołu maszynowego. Platforma służy do regulacji montażu detali na stole dotyczącym wrzeciona, gdyż obrabiarka wykonywana jest samodzielnie w warunkach rzemieślniczych i powstają niedokładności w postaci wypaczeń po spawaniu, złego ustawienia podczas montażu itp.
Podstawą maszyny jest felga KAMAZ o średnicy 508 mm, szerokości 178 mm, wadze 26 kg. Na tarczy przyspawana jest pionowo podstawa. Na zdjęciu potężna wiertarka bezudarowa Rebir IE-1206ER-A, która pozwala na wiercenie w metalu do średnicy 32 mm, a w drewnie - 70 mm, moc 2000 W, z maksymalną prędkością 400 obr.
Całkowity koszt takiej maszyny na części i materiał wynosił około 10 000 rubli.
Ta wiertarka otwiera najszersze możliwości modernizacji. Można zainstalować oświetlenie laserowe, zainstalować głębokościomierz, doposażyć w zbieracz wiórów itp.
Film przedstawiający proces montażu maszyny do montażu na stole warsztatowym z przekładnią kierowniczą:
Schemat maszyny z przekładnią pasową
Jak już napisano powyżej, ten schemat jest bardziej kłopotliwy. Jeśli zainstalujemy silnik od pralki, zastosujemy koło pasowe jednoramienne, będziemy mieli stałą prędkość, czyli tylko jedną.
https://youtu.be/Wy2fACWuscY